خاطرات حضور در بلوچستان - 46- فالله خیر حافظا و هو ارحم الراحمین

خرید بک لینک
خاطرات حضور در بلوچستان 46

فالله خیر حافظا و هو ارحم الراحمین (بخش نخست)

نیمه سال 1366 را پشت سر گذاشته بودیم. دو سال از حضورم در جهاد نیکشهر می گذشت. تصمیم گرفتم از فعالیتهای مدیریتی کناره گیری ودر زمینه تخصصی ادامه خدمت دهم. لذا با درخواست انتقالم به کمیته آب جهاد استان در زاهدان موافقت شد.
پاییز 1366 به زاهدان رفتم و در ابتدا برای یکدوره کوتاه ژئوتکنیک عازم تهران شدم. در مرکز آموزش شهید عباسپور (دانشگاه فعلی شهید عباسپور) وابسته به وزارت نیرو دوره 45 روزه را گذراندم و برای ادامه خدمت در کمیته امور آب جهاد استان عازم زاهدان شدم.
با توجه به آنکه احداث بندها و سدهای خاکی در استان سیستان و بلوچستان در آغاز راه بود لذا مسئولیت شناسایی و مکانیابی محل های مناسب احداث بندهای خاکی به عهده بنده گذاشته شد.
من براساس مطالعات شرکت پارس کنسولت که قبل از انقلاب انجام شده بود و با استفاده از نقشه های توپوگرافی مقیاس 1/50000 مکانها را شناسایی می کردم تا در دستور کار مطالعه و اجرا قرار گیرد.
اولین پروژه بند خاکی نیز در حق آباد سراوان اجرا شده بود .بندی که بخاطر طراحی بیش از ظرفیت سیلاب حوزه ,فکر می کنم هنوز هم کامل آبگیری نشده باشد.
از دیگر محلهای شناسایی شده یک بند در بالای روستای مته سنگ در شمال نیکشهر بود.


در مدت حضورم چند محل دیگر هم شناسایی ودستور کار قرار گرفت. سد سرایدان در ایرانشهر و سد کهن مگار در زابلی هم از مواردی بود که توسط پارس کنسولت شناسایی شده بود.


علاوه به اینها مهار گرگروهای دشتیاری چابهار که در اثر هر سیلاب میلیونها تن خاک حاصلخیز را به درریای عمان می ریخت دغدغه جدی دلسوزان جهادگر بود.
حضور آقای مهندس یاسایی در سمت مدیر اجرایی جهاد استان که دغدغه اش احیای کشاورزی استان با تاکید بر استحصال آب بود عاملی در برانگیختن انگیزه کارشناسان کمیته آب بود.

یکی از پارامترهای مهم در مطالعات سد سازی مطالعه زمین شناسی و بخصوص وجود گسل در محور سد می باشد.
زمین شناسان کمیته آب جهاد استان در تکیه گاه بند مته سنگ به وجود گسل مشکوک بودند و نگران فرار آب بعد از تکیه گاه این بند کوتاه سنگ و سیمانی بودند. لذا کسی جسارت تصمیم گیری برای شروع عملیات اجرایی پروژه را نداشت.در حالیکه بند کوتاهی با حجم مخزن حدود 200 هزار مترمکعب ریسک بالایی نداشت. برای رفع نگرانی تصمیم گرفتیم یک نفر زمین شناس زبده و متخصص در امور تکتونیک ( شناخت گسل) از تهران دعوت کنیم تا پس از بازدید میدانی نظر بدهد.

.آقای دکتر نوگل از سازمان زمین شناسی کشور را دعوت کردیم.
برنامه ریزی کردیم با حضور ایشان از محل سد کهن مگار زابلی , سد سرایدان ایرانشهر , بند مته سنگ و گرگرو های دشتیاری بازدید کنیم. بازدید زمینی این سایتها حداقل سه تا چهار روز وقت نیاز داشت. وقتی با ایشان مطرح کردیم, اظهار داشت: من فقط دوروز ( سه شنبه و چهار شنبه ) میتوانم به استان بیایم. آقای مهندس میرزایی مسئول کمیته آب اظهار داشت باید از هلی کوپتر استفاده کنیم. قرار شد با آقایان یاسایی و امیریان اعضای شورای جهاد استان صحبت کند تا از طریق استانداری هلیکوپتر ژاندارمری را برای یک روز در اختیار بگیریم.
وارد فرآیند گرفتن هلی کوپتر از ژاندارمری شدیم.

مهاجر بیدگلی...

ما را در سایت مهاجر بیدگلی دنبال می‌کنید

برچسب: خاطرات,حضور,بلوچستان,فالله,حافظا,ارحم,الراحمین, نویسنده: بازدید: 76 تاريخ: دوشنبه 27 شهريور 1396 ساعت: 13:18

صفحه بندی