" بی زی نس " business(6)
افاغنه و اشغال فرصت های شغلی
افاغنه این مهمانان ناخوانده که از حدود چهل سال پیش برای اشتغال در کوره های آجر پزی به سمت کشور ما سرازیر شدند هم اکنون بخشی از جامعه ایران شده و فرصتهای شغلی زیادی را اشغال کرده اند.
نظام غلط آموزشی کشور و حاکمیت فرزند سالاری در بعد از انقلاب جوانان ما را تن پرور و تنبل بار آورده است. دیگر کسی حاضر به انجام کار سخت نیست و به جامعه ای رفاه طلب تبدیل شده ایم.
در چنین شرایطی افاغنه سخت کوش , کم توقع و باهوش از این فرصت استفاده کرده و جایگزین نیروی کار ایرانی شده اند.
خلاقیت و هوشیاری آنها باعث شده با شناخت ویژکی های جامعه ایرانی فرصت های شغلی جدیدی برای خود و هموطنانشان خلق کنند.
یک نمونه از این فرصت ها:
کسانی که در شهر تهران ساکن هستند, چند سالی است مشاهده می کنند در سر هر کوچه ای یکی ازبرادران افغان ,سبزی های شسته شده رادر بسته بندی های کوچک را بفروش می رسانند. این سبزی های تمیز و دلربا در سطح تخته چوبی که روی یکدستگاه فرغون قراردارد چیده شده اند.
یک فکر اقتصادی پشت این قضیه بوده که با شناخت خانواده های تهرانی به این نتیجه رسیده است. خانواده ها نه وقت دارند و نه حال که سبزی پاک کنند و بشویند.
مطمئنا کشاورزان سبزی کار هم افاغنه هستند که اراضی کشاورزی را اجاره کرده اند و پس از کشت و برداشت با فرآوری ساده به یک "بی زی نس " درآمد زا تبدیل کرده اند. ابزار کار آنها یک دستگاه فرغون و یک تخته چوبی و چند کیسه گونی است. هر دسته سبزی 300 تومان بفروش می رسد.هر خانواده حدود 2500 تا 3000 تومان سبزی می خرد.
فکر می کنم درآمد هر کدام از این سبزی فروش ها حدود 70 تا 100 هزارتومان درروز است.
آنها هیچ مالیاتی هم پرداخت نمی کنند.
کدام جوان ایرانی حاضر است برای روزی 100 هزارتومان, سر کوچه سبزی بفروشد؟!
در آمد متوسط یک کارمند ایرانی هم ماهانه 2 تا 3 میلیون بیشتر نیست.
مهاجر بیدگلی...
ما را در سایت مهاجر بیدگلی دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 72 تاريخ: دوشنبه 8 خرداد 1396 ساعت: 23:02